De ruiterzit (1)
3 maart 2015
Doorzitten in draf
3 mei 2015
Toon alles

De ruiterzit (2)

De ruiterzit

‘Rechtop zitten en schouders naar achteren, hakken laag, tenen naar binnen!’ Dat hoort kennelijk bij paardrijles, maar eigenlijk voelt het helemaal niet zo prettig…

Wat gebeurt er als je bovenstaande instructies letterlijk opvolgt (probeer het maar eens):

  • Rechtop zitten met de schouders naar achteren: je gaat je rug hol trekken
  • Hakken laag: met uitgedrukte hakken wordt je been vanaf de heup stijf en stram
  • Tenen naar binnen: de binnenste spieren van je been spannen zich; je gaat knijpen.

Als je zo stijf en stram te paard zit, dan rijd je niet lekker en je krijgt bovendien spierpijn. We willen natuurlijk ook niet als een zoutzak in het zadel hangen met gebogen schouders, opgetrokken hakken en de voeten dwars. Maar wat dan?

Pas een andere benadering toe voor een correcte houding en zit zonder spierspanning. Daar gaat-ie!

Rechtop zitten:

Voel hoe je twee zitbeenderen in het zadel rusten en verdeel je gewicht erover.

Kantel je bekken enigszins, alsof je een staart hebt die je tussen je benen doet.

Je bovenlichaam blijft hierbij loodrecht, het kantelt dus niet mee!

Laat je hoofd balanceren op je schouders als een bal op de neus van een zeehond; je hals blijft hierbij op zijn normale lengte en je gezicht is verticaal.

Laat je bovenarmen loodrecht afhangen van je schouders, losjes langs je zijden.

Stel je voor dat er een touwtje aan je borstbeen zit, dat zachtjes opwaarts wordt getrokken.

Je zit nu rechtop, maar zonder spanning, en met een rechte rug in plaats van een holle rug.

Hakken laag:

Doe je stijgbeugels uit en laat je bovenbenen afhangen alsof ze aan haken hangen. Voel je gewicht op je zitbeenderen rusten.

Doe nu je voeten in de stijgbeugels zonder verder iets te veranderen. Voel hoe de bal van je voet in de stijgbeugel rust. Houd hierbij het ‘hang-gevoel’! Het gewicht in de stijgbeugel is dan alleen het gewicht van je eigen been. Het gewicht van je romp rust namelijk op je zitbeenderen.

Je voetenzolen zijn nu ongeveer parallel aan de grond. Til je tenen een beetje op. Dan is je hak vanzelf wat lager. Zet dus geen druk op je voeten.

Tenen naar binnen:

Draai je hakken iets naar buiten in plaats van je tenen naar binnen. Je moet hiervoor de spieren aan de buitenkant van je been gebruiken, zodat de binnenkant van je been ontspannen kan blijven.

 

Als je zo correct en toch ontspannen op je paard zit, meegevend met de bewegingen, terwijl je rustig door blijft ademen, dan merk je dat ook het paard rug en hals ontspant, en ruimere passen gaat nemen. Een prima gevoel!

Elsa Boddéus, Centered Riding instructeur

 

foto tips

Comments are closed.